10 inzichten voor effectieve inzet van evenementen voor consumenten met technologie

[photo news:10 inzichten voor effectieve inzet van evenementen voor consumenten met technologie]

Daan   6-06-2018  

Sanoma en RAI Amsterdam hebben afgelopen najaar een aantal onderzoeken uitgevoerd op de VT wonen & design beurs.
In samenwerking met Validators werden vijf verschillende onderzoekstechnieken ingezet om het gedrag van bezoekers te registreren. De combinatie van eyetracking, huidgeleidingssensoren, interviews, een impliciete associatietest en een ROI-analyse leidde tot bevindingen die exposanten en organisatoren van consumentenbeurzen direct kunnen toepassen. Hiermee is opnieuw aangetoond dat een beurs een kwalitatief goed en kosteneffectief kanaal is.

Tien concrete adviezen voor exposanten van consumentenbeurzen
     1.  Stel realistische doelen en verwachtingen; het bereik is beperkt, maar de kwaliteit en impact zijn groot
     2.  Houd rekening met de focus van het evenement; bezoekers oriënteren zich met name op hetgeen zij verwachten
     3.  Toon inspirerende en aansprekende producten of bied een beleving om beursbezoekers te verleiden.
     4.  Maak duidelijk wat het merk en de stand te bieden heeft;
     5.  Zorg voor een brede collectie aan producten die verschillende typen bezoekers aanspreekt
     6.  Houd bezoekers langer in de stand; meer emoties, meer acties en een langere bezoekduur verhogen de kans op merkherinnering.
     7.  Laat bezoekers je producten voelen of zorg voor beleving;
     8.  Plaats het logo of de merknaam dicht bij de producten voor een grotere kans op merkoverdracht
     9.  Wees informatief en zorg voor een tastbare herinnering
     10.Zorg voor een goede vindbaarheid en opvolging online

In een kwartier: 6,5 stands bezoeken en 21 stands bekijken
De ‘live’ ervaring en de evaluatie van het beursbezoek werden in kaart gebracht door middel van eyetracking, ‘Skin Conductance Response’ (SCR)-metingen en interviews. In een kwartier bekijkt een bezoeker gemiddeld 21 stands van buitenaf en worden 6,5 stands bezocht. Een standbezoek duurt gemiddeld 1 minuut en 8 seconden. Stands waarvan buitenaf producten te zien zijn, krijgen meer aandacht. Eenmaal binnen in de stand is er ook veel aandacht voor informatie. Het aantal prikkels (fysiologische responsen) en de duur van een standbezoek dragen allen significant bij aan de mate waarin dat bezoek wordt herinnerd.

Merkkoppeling ontstaat pas na het evenement
Om inzicht te krijgen in wat er na verloop van tijd wordt herinnerd van een beursbezoek, is er anderhalve maand na de beurs een 2e deelonderzoek uitgevoerd: aan bezoekers en niet-bezoekers is een vragenlijst voorgelegd waarmee bewuste en onbewuste effecten, via ‘single-category implicit association test’ (SC-IAT), van het beursbezoek werden gemeten. Direct na afloop van het beursbezoek herinnert men zich voornamelijk producten en productcategorieën, maar anderhalve maand na afloop van de beurs is de merkherinnering opvallend hoog. Bezoekers hebben op onbewust niveau een positievere houding ten opzichte van de merken dan mensen die de beurs niet hebben bezocht. Merkkoppeling lijkt vooral na het evenement plaats te vinden.

Evenementen vergeleken met andere mediumtypen: hogere kwaliteit van contacten 
Bij het derde deelonderzoek werd De kosteneffectiviteit in de mediamix bepaald aan de hand van het bereik (bepaald op basis van WiFi-tracking en sensoren) en de kosten van het evenement, en is vervolgens afgezet tegen benchmarks van het onderzoekbureau. Evenementen hebben vergeleken met andere mediumtypen een minder hoog bereik, maar de kwaliteit (merkoverdracht, waardering) van contacten is het hoogste. De kosten per 1.000 bezoekers zijn dan ook hoger dan de kosten voor 1.000 bereik voor andere mediumtypen, maar de relatief lage kosten per bezoek (CPV) maken evenementen een kosteneffectief medium.

De samenvatting van het onderzoek biedt kennis en inspiratie voor iedereen die zich bezighoudt met het exposeren tijdens en organiseren van evenementen. De samenvatting is op te vragen via: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws