10 Marketing stappen op weg naar een succesvolle beurs of event

[photo news:10 Marketing stappen op weg naar een succesvolle beurs of event]

Daan   28-11-2018  

1. Draag altijd bij aan communities
Begin je (social media) marketing al voordat je sowieso weet wanneer je event gaat plaatsvinden, wie de sprekers zijn en wat de inhoud wordt. Je hoeft alleen het vakgebied te weten. Het komt bij veel mensen prettiger over als je iets zegt over een congres als je al een tijd lid bent van een LinkedIn-community of van een relevante vakvereniging. Het gaat erom het hele jaar door actief te zijn binnen online communities en daar bijdragen te leveren; discussies starten, reageren, boeiende inspirerende content weggeven.

2. Formuleer het doel van je congres
Het is essentieel dat je het doel van het event vaststelt. Als je bijvoorbeeld een congres wilt organiseren voor personeelsmanagers over inspirerend leiderschap, kun je bijvoorbeeld als doelstelling formuleren: ik wil dat de deelnemers aan het einde met een goed gevoel naar huis gaan en minstens vier nieuwe handvatten hebben om het beste in hun personeel naar boven te halen en daardoor de productiviteit te verhogen. En het moeten handvatten zijn die ze meteen de volgende dag kunnen toepassen. Als je een dergelijk doel hebt vastgesteld, kun je al je uitingen toetsen of het bijdraagt aan die doelstelling. Als de potentiële bezoeker dan jouw uitnodiging krijgt en geraakt is door hetgeen je als organisatie voor ogen hebt, dan is iemand veel sneller geneigd zich aan te melden.

3. Verzin een goede naam, slogan en logo
Een goede memorabele naam die de belofte voor een congres of event in zich draagt en die ook als hashtag op Twitter is te gebruiken, is al het halve werk. Het moet goed ‘bekken’ en makkelijk te onthouden zijn. Bedenk ook een pakkende, korte en krachtige slogan voor je event. Dus zorg voor een korte zin die het idee van je event in zich draagt en die een bepaalde snaar raakt bij het publiek. Een logo dat het idee van het event uitbeeldt geeft een extra stuk herkenbaarheid en heeft een belangrijke symboolfunctie die bijdraagt aan het evenement.

4. Creëer exclusiviteit
Een feitelijk kosteloze vorm van marketing is het genereren van exclusiviteit en mysterie: een beperkt aantal kaarten of bepaalde eisen die aan de gast worden gesteld

5. Praat niet tegen, maar met je doelgroep
Bij de promotie van een congres wordt vaak e-mailmarketing ingezet en social media advertenties. En dat wordt soms vele malen herhaald, zeker als het aantal aanmeldingen tegenzit, maar het wordt vaak als spam ervaren en levert weinig aanmeldingen op. Plaats inhoudelijke content waar discussies over kunnen ontstaan. En vervolgens neem je weer deel aan die discussie. Een hashtag gekoppeld aan jouw bijdrage is meestal al genoeg om te zorgen dat mensen je associëren met het event. Richt je ook op vrienden en zakenrelaties waarvan je weet dat ze je succes gunnen. Zij zijn graag je ambassadeur en delen je berichten, zeker als je ze interessante content geeft. Ook je keynote speaker heeft vaak een groot netwerk dat benut kan worden. Vraag het hem/haar.

6. Betrek je doelgroep in je marketing
Betrek ook de doelgroep zelf bij de marketing van het event, bijvoorbeeld door ze mee te laten denken over het definitieve programma. Dit vergroot het gevoel van noodzaak van een potentiële bezoeker om er bij te zijn. Die heeft immers zelf een bijdrage geleverd aan het event, ook al was die wellicht minimaal.

7. Werk visueel en wees niet bang content weg te geven
Filmpjes en foto’s werken veel beter op social media dan alleen tekst. Wees vooral niet bang om alvast wat van de content weg te geven. Bijvoorbeeld een YouTube-video van een spreker die inhoudelijk alvast wat prijsgeeft over de speech die hij gaat geven op je event.

8. Presenteer een social media feed op je congres
Toon tijdens het event al de tweets en posts over het event op grote schermen, ook die op het grote podium; bijvoorbeeld door een social media ticker onderaan het scherm. Zo stimuleer je bezoekers ook tijdens het event te tweeten, want hun tweet is dan direct zichtbaar voor alle deelnemers. Zo creëer je directe interactie met het publiek, maar werk je ook meteen aan de marketing van je event.

9. Sprekersbudget
Je sprekersbudget is feitelijk ook marketingbudget: nodig tenminste één beroemde spreker uit die mensen leuk vinden om ‘in het echt’ te zien.

10. Tot slot, begin op tijd
Begin ruim op tijd met je marketing, want als de inschrijvingen onvoldoende op gang komen, kun je tijdig ingrijpen om eventueel het programma aan te passen. Want als het programma of jouw uitingen de doelgroep niet aanspreekt, merk je dat al bij je eerste marketingacties. Wat niet loopt, loopt ook later niet. Als je op tijd bent begonnen, kun je je in alle rust en zonder stress afvragen wat er niet deugt aan de communicatie en/of het programma en aanpassingen doen.

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws