11 tips voor je online evenement promotie

[photo news:11 tips voor je online evenement promotie]

Daan   4-06-2019  

Je evenement wordt geweldig! Je hebt mooie sprekers geboekt en er staan prachtige presentaties klaar. Je hebt behoorlijk wat innovaties om te tonen, maar hoe zorg je ervoor dat er veel mensen komen?

Online marketing heeft het landschap van evenementen verandert. Je kunt mogelijke bezoekers beter bereiken. Vraag je je soms wel eens af welke methodes je kunt toepassen om je evenement promotie, via de diverse beschikbare, online middelen uit te voeren?
 

1) Ontwikkel een aktie of wedstrijd voor extra evenement promotie

Motiveer mogelijke aanwezigen om een foto of een commentaar te plaatsen zodat ze een prijs kunnen winnen die beschikbaar is tijdens het evenement. Je kunt hiervoor gratis kaartjes aanbieden, een VIP arrangement of iets anders dat tijdens je evenement beschikbaar is.

2) Benader de bekende experts in de markt

Het gebruik van ‘influencer marketing’ en een prima manier om extra evenement promotie tot stand te brengen. Helaas krijgen bekende experts in de markt vaak dit soort verzoeken. Zorg er dus voor dat je aanbod aan je gewenste expert goed op maat en interessant voor die persoon is.

3) Voeg ‘sociale share’ buttons toe na de verkoop

Wanneer iemand een kaartje voor je evenement koopt, dan heeft zo’n persoon er vaak enorm veel zin in. Op de laatste pagina van je verkoop traject kun je een tekst toevoegen waarin je de persoon aanspoort om dit bericht met iemand te delen zodat deze persoon ook naar het evenement kan komen.

4) Social media

Hoewel Facebook en LinkedIn prima kanalen zijn om je evenement promotie onder de aandacht te brengen, zijn er veel meer kanalen die je kunt toepassen. Neem in je evenement organisatie ook Pinterest, Instagram, emailmarketing en referral marketing mee. Dit kunnen belangrijke onderdelen zijn in het totaal van je evenement promotie.
Deel ook informatie over de sprekers en alle andere presentaties van je evenement. Dit zijn de trekkers waarmee je je evenement tot een succes maakt. Interview ze in een Podcast, laat video’s van ze zien, vraag ze wat ze belangrijk vinden in hun vakgebied – in relatie tot je evenement. Vraag ze of ze jouw berichten willen delen en hun relaties uitnodigen om ook aanwezig te zijn.

5) Ontwikkel een email strategie

Je relaties rechtstreeks uitnodigen via een email is natuurlijk het meest krachtige middel. Ervan uitgaande dat je je emaillijst hebt opgedeeld in klanten, prospects, leads, influencers, etc, kun je een prachtige emailstrategie uitvoeren. Denk hierbij aan vooraankondigingen, extra voordelen omdat men klant of een ander soort relatie van je is. Maak het interessant en prikkelend zodat je de mensen vanuit je emaillijst extra in het zonnetje zet. Hierdoor is het direct een belangrijk onderdeel in je lead nurturing strategie en daarmee een essentieel onderdeel in je evenement organisatie.

6) Ontwikkel een video  en beeldmateriaal die mensen zullen delen

Bij evenementen zijn mensen persoonlijk aanwezig, daarmee wordt een verbinding met hen gelegd, die je online nooit kunt bereiken. De ontwikkeling van een goede video (met prachtige beelden en geluid), helpt om mensen naar je evenement te trekken. Aanvullend verhoogd dit ook de kans dat mensen deze video met vrienden zullen delen. Ook foto’s/afbeeldingen zijn belangrijk voor de merkuitstraling van je evenement zijn belangrijk. Stuur deze afbeeldingen ook naar je sprekers/presentatoren zodat zij dit weer kunnen gebruiken binnen hun eigen online evenement promotie.

7) Wees sociaal

Let wel, dit is slechts een onderdeel binnen het totaal. Maakt gebruik van een planningstool, maar vergeet niet dat het SOCIAL media is, gedraag je ook sociaal. Social media is niet vergelijkbaar met reclame. Check dus dagelijks de reacties op je posts zodat je hier weer op kunt reageren en daardoor deel neemt aan de conversaties. Ook nu is het belangrijk dat jij je bezig houdt met het totaal van je evenement organisatie zorg dat je toegewijd persoon hebt om social media te scannen en (in overleg met jou) op te reageren. Zo blijf je zelf het totale evenement management aansturen.

Je telefoon is je beste vriend tijdens het evenement. Maak foto’s, tweet quotes, live stream interviews etc. Het is dus een belangrijke overweging dat je hier iemand voor aanwijst, die gedurende het evenement aan je zijde geplakt is. Laat deze persoon zorgen voor het posten, zodat jij je weer op andere zaken van je evenement management kunt richten.

8) Zorg dat je je doelgroep zo breed mogelijk bereikt door ook online te adverteren

Onderschat de kracht van online adverteren via Google, Facebook, Twitter of LinkedIn niet. Vooral online kun je je specifieke doelgroep vinden en benaderen. Wanneer je dit een paar keer hebt getest, merk je dat dit een steeds krachtiger tool wordt in de werving en publiciteit van je evenement.

9) Maak een evenement aan op Facebook

Een aanmelding van het evenement op Facebook stelt je deelnemers eenvoudig in staat dit met hun vrienden te delen. Daarnaast kun je op deze manier allemaal mensen uitnodigen. Maak al je klantverantwoordelijken medeorganisator van het evenement en zorg ervoor dat ook zij hun relaties uitnodigen. Het voordeel hiervan is dat al deze mensen op de bewuste dag een reminder van Facebook krijgen voor jouw evenement! Daarnaast zorg je ervoor dat elke keer wanneer iemand je evenement deelt of wanneer ze aangeven dat ze je evenement zullen bijwonen, er extra evenement promotie plaatsvindt en daardoor potentieel wordt gecreëerd om meer mensen naar je Facebook-pagina te werven.

10) Monitor de ‘mentions’ na het evenement

Zelfs na het evenement is het belangrijk dat je volgt wat er nog over je wordt gezegd. Vooral als het een jaarlijks evenement is, dan kan het zijn dat je alle opmerkingen en referenties volgend jaar weer nodig hebt. Neem contact op met mensen die gepost hebben en vraag of je gebruik kunt maken van hun opmerkingen. Je krijgt sneller reactie als je dit direct na het evenement doet, in plaats van 10 maanden later.

11) Vraag je bezoekers of ze mee willen werken aan je evaluatie

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar vaak wordt dit nog overgeslagen. Vraag ze hierbij ook om suggesties voor verbeteringen en vraag ze ook of ze een testimonial willen geven die je later weer in je online media uitingen kunt gebruiken. De evenement promotie en de evenement organisatie van je volgende evenement, begint dus tijdens je huidige evenement.

Wellicht de allerbelangrijkste tip van alles: BEGIN OP TIJD met je evenement organisatie. Vergis je niet, communicatie over een evenement is veelomvattend en neemt veel tijd in beslag. Reken terug vanuit het evenement en begin minimaal 6 weken van tevoren met je communicatie. Dit betekent dat je op dat moment alles hebt voorbereidt. Een startpunt van de voorbereidingen van minimaal 3 maanden van te voren is dus helemaal niet gek!

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws