9 Tips om meer deelnemers voor je event aan te trekken, ONLINE!

[photo news:9 Tips om meer deelnemers voor je event aan te trekken, ONLINE!]

Daan   2-01-2019  

1. Praat niet tegen, maar met je doelgroep
In de aanloop naar een event wordt e-mailmarketing en social media vaak royaal ingezet. Zeker als het aantal aanmeldingen achterblijft wordt de boodschap vele malen herhaald. ‘Zullen we nog maar weer een mail rondsturen dat er nog ‘enkele’ plaatsen beschikbaar zijn?’
Je bereikt weliswaar veel mensen, maar het wordt vaak als spam ervaren en levert weinig aanmeldingen op omdat spam-achtige content nu eenmaal snel irriteert en veel wordt weggeklikt.
Beter is inhoudelijke content te plaatsen waar discussie over kan ontstaan. En vervolgens neem je weer deel aan die discussie. Dan geef je iets. Een hashtag koppelen aan deze content is meestal al genoeg om te zorgen dat mensen je associëren met het event. Als mensen uit je social-medianetwerk de content delen, wordt het vanzelf verder verspreid. En in het beste geval gaat het ‘viral’, oftewel de hele wereld rond.
Richt je ook op mensen die al ‘fan’ van je zijn. Zij zijn graag je ambassadeur en delen je berichten als je ze interessante content geeft.

2. Gebruik de vijf L’s
De fout die het meest wordt gemaakt bij social media is dat we alleen maar bezig zijn met wat we willen zeggen, in plaats van dat we ons afvragen of de ontvanger er wat aan heeft. Het is niet altijd makkelijk om te weten wat de ontvanger wil, maar het helpt altijd als je je in de doelgroep probeert te verplaatsen.
Verder valt content die doelgroepen willen vrijwel altijd onder te brengen bij de vijf L’s: Leren (interessante info waar mensen wat mee kunnen), Lachen (positieve grapjes of leuke filmpjes), Liefde (aandacht en complimenten, Luisteren (vragen stellen en interactie aangaan) en Locatie (praktische info over het event dat je organiseert).

3. Kies een goede #hashtag
Verzin een korte, exclusieve en vooral herkenbare hashtag. Een eentje die makkelijk te onthouden is. Bijvoorbeeld de naam van je congres /event of het onderwerp waar het over gaat. Ook kun je er een jaartal in verwerken als het bijvoorbeeld om een jaarlijks terugkerend congres/event gaat.
Check wel of je hashtag niet iets anders betekent in een andere taal en al bestaat.

4. Strooi rijkelijk met je #hashtag
Gebruik de hashtag die je hebt bedacht overal op alle uitingen, dus ook op offline-materiaal, banieren of wat dan ook. Ook tijdens het event is het verstandig overal je hashtag te tonen; bijvoorbeeld op het grote scherm tussen de sprekers door.

5. Gebruik foto’s en filmpjes
Uit onderzoek is gebleken dat mensen beelden veel en veel makkelijker en sneller opslaan en begrijpen dan tekst. Ook worden posts op Twitter, Facebook en LinkedIn vaker gedeeld als ze beeld bevatten.
De kans dat we beelden onthouden is vier keer zo groot dan dat we tekst onthouden. Mensen onthouden over het algemeen 80 procent van de beelden die ze zien en maar 20 procent van de tekst.

6. Roep op tot actie
Als het wat stil is en je hebt zelf weinig te delen, kun je je publiek ook vragen suggesties te doen over wat leuk is om op social media te plaatsen.
In de periode voorafgaand aan het event, bijvoorbeeld bij de inschrijving, kun je ze oproepen online te laten weten dat ze komen met daarbij je hashtag. Eventueel kun je nog een klein leuk cadeautje sturen naar de mensen die dat doen of een groter cadeau verloten. Online de komst melden is handig voor deelnemers zelf want ze kunnen meteen netwerken en het is ook prima voor de zichtbaarheid van de bijeenkomst.
Tijdens het evenement zelf laat je ze online meepraten over de onderwerpen die aan bod komen of laat je ze specifiek foto’s maken, bijvoorbeeld bij een meetingpoint. Daar kun je een groot scherm met de hashtag erop plaatsen waar mensen voor kunnen staan om een selfie te maken. Of nog beter: zet er een fotograaf neer. Hij/zij stuurt het dan naar het Twitter-account van de deelnemer.

7. Reageer positief op kritiek
Kritiek hoort erbij op social media. Ook in de aanloop naar een congres/event kun je commentaar krijgen op bepaalde keuzes die je maakt. Dat kan over de content gaan die je plaatst, maar ook omdat je bijvoorbeeld een spreker hebt uitgenodigd die niet onomstreden blijkt.
Zolang de kritiek niet pure scheldtirades zijn, reageer je altijd en verwijder je ze niet. Als je reageert, laat je zien dat je je publiek serieus neemt. Het werkt vaak ook goed als je zelf persoonlijk contact opneemt met degene die kritiek levert.De oplossing die je een op een hebt afgesproken, plaats je dan weer als reactie op social media.

8. Maak afspraken met je personeel
Als het over het werk-onderwerpen gaat, mag je ook verwachtingen uiten naar personeel over het gebruik van hun privé-accounts. Gewoon simpele afspraken op een A4tje dat je collega’s niet beschadigt, niet persoonlijk wordt over het werk en dat je geen bedrijfsgeheimen deelt.

9. Zet een Twitterwall in
Projecteer al je tweets, Facebook posts en LinkedIn-berichten met je gekozen hashtag op het grote scherm tijdens het congres/event. Een goede manier om dat te presenteren is een ticketline onderaan het scherm. Op deze manier stimuleer je bezoekers ook tijdens het congres te tweeten en zo creëer directe interactie met je deelnemers. Zorg vooral voor onbezorgd social media gebruik tijdens het evenement door het beschikbaar stellen van gratis wifi. Indien er een inlog vereist is zorg dan dat deze voor alle deelnemers makkelijk te verkrijgen is.

Leestip
Special gericht congresorganisatoren is het boek: ‘Trending Topic – We have to do something with Social Media #ButWhat’, een managementroman van Gerrit Heijkoop en Paula Vos. De tips en tricks in dit artikel zijn voor een deel losjes op dit boek gebaseerd.


 

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws