De 10 beste Social Media ideeën voor beurzen & events

[photo news:De 10 beste Social Media ideeën voor beurzen & events]

Lourens Touwen   22-02-2016  

Ben jij verantwoordelijk voor beurzen & events? Dan zou social media een van je favoriete marketing tools moeten zijn. Door het gebruik van social media kun je èn meer bezoekers genereren èn meer engagement creëren. We hebben de tien meeste effectieve social media ideeën voor beurzen & events voor jou op een rijtje gezet:

 

1. Kies de juiste social media kanalen

Voordat je begint met het ontwikkelen van specifieke sociale media strategieën zul je de keuze van het social media kanaal moeten afstemmen op je doelgroep. Welke social media netwerken gebruiken ze actief? Van welke online groepen zijn ze lid. 

Als je dat duidelijk hebt, is het zaak om actief te blijven op deze kanalen. Zorg voor regelmatige updates, voor, tijdens en na je event. Plan ook tijd in om te reageren op vragen en het plaatsen van retweets.

Stem zowel de content zelf als de vorm waarin de content wordt gedeeld op het medium kanaal. Een grappige video doet het waarschijnlijk minder goed op LinkedIn dan op Facebook.

 

2. Maak social media event pagina's

Maak event pagina's op:

• Facebook: voor alle soorten evenementen

• LinkedIn: zeker voor b-to-b evenementen

• Google+: niet de meest populaire plek, maar het heeft een aantal interessante voordelen: automatische e-mail uitnodigingen, reminders en gekoppeld aan Google Calendar.

• Event websites: schrijf jouw event in op bestaande evenementenkalenders van media in de betreffende branche. 

 

3. Maak een sterke #hashtag

Evenementen met een goeie hashtag krijgen 5 keer meer views dan evenementen zonder hashtag.

Een goede hashtag heeft voordelen:

• mensen ontdekken jouw evenement

• creërt buzz

• maakt het gemakkelijk gesprekken te volgen over jouw evenement

Gebruik de hashtag op Twitter, Facebook, Instagram en Google+. Je kunt ze zelfs vermelden in nieuwsbrieven, flyers, uitnodigingen, etc.

 

4. Adverteren

Met Facebook Ads en / of Google Adwords kun je je evenement extra onder de aandacht brengen. Deze advertenties zullen je helpen je event of beursdeelname te promoten onder je doelgroep. Je kunt de advertenties heel gericht targetten op een regio of zelfs gebied, maar ook koppelen aan IP adressen van bestaande of potentiele klanten zodra zij zich via Facebook of Google actief zijn op internet.

 

5. Deel teaser content over jouw evenement

Creëren en delen van opmerkelijke content rondom je event of beurs helpt enorm.  Een eenvoudige video is de meest effectieve manier om dat te doen. 

Wist je dat teasers met video's, foto's en muziek het aantal views op eventwebsites doet toenemen met een gemiddelde van 221%? (bron: Mashable)

 

6. Gratis kaarten!

Gratis kaarten? Ja graag! Mogelijke bezoekers zullen het geen probleem vinden om een ​​eenvoudige tweet te plaatsen of te delen via een Facebook-bericht, als ze een ticket kunt winnen. Het weggeven van gratis tickets is een gemakkelijke manier om de interesse in je event te vergroten en om buzz te creëren.

 

7. Social media wall

Presenteer de online sociale media-feeds op je offline evenement. Het weergeven van een live social media wall op je evenement heeft veel voordelen:

De social media stream zorgt voor:

• motivatie van bezoekers die actief zijn op social media

• interactie tussen bezoekers

• exposure

• entertainen van bezoekers

 

8. Activaties

Tijdens je event kun je sociale media ook gebruiken om activaties te bewerkstelligen. Bezoekers vinden het vaak leuk om mee te doen aan online games of wedstrijden als een welkome onderbreking van de meer serieuze onderwerpen voor het bezoek van het event.

 

9. Beloon goede promotors

Als bezoekers de deelname aan jouw event op een heel positieve manier hebben ervaren , vertellen ze hier graag over aan hun volgers op social media. Met een klein beetje geluk zullen sommige zelfs een positieve blog posten.

Zorg ervoor dat deze berichten ook deelt op jouw (event) social media kanalen. Je kunt zelfs twee vliegen in één klap slaan: beloon de bloggers door het promoten van hun blog en promoot daarmee direct je eigen evenement.

 

10. Verzamel social media-content

Je bezoekers zullen niet alleen delen via blog posts maar via allerlei soorten media berichten of jouw event delen: video's, foto's, tweets, etc. Met een tool zoals Storify is het gemakkelijk om deze waardevolle feedback te verzamelen. Deel vervolgens deze positieve berichten via je event social media kanalen of website.

 

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws