De psychologie van het online beïnvloeden

[photo news:De psychologie van het online beïnvloeden ]

Daan   29-10-2018  

De psychologie van het online beïnvloeden een whitepaper van Martin van Kranenburg

95 procent van alle beslissingen nemen we onbewust. Het hebben van een standaard website, nieuwsbrief of app met doorsnee teksten en foto’s is niet meer genoeg. Een goede marketeer weet dat hij het onbewuste brein van zijn bezoekers zal moeten overtuigen om de conversie te verhogen. Maar hoe kun je meer bezoekers ‘ja’ laten zeggen en laten doen wat jij wilt? Hoe maak je van een zoeker een boeker?

Het standaardwerk van Robert Cialdini over invloed is bij velen bekend. De beïnvloedingswapens die hij beschrijft, zijn ook voor online recruitmentdoeleinden toe te passen. Kranenbrug gebruikt de theorie van Cialdini als leidraad en heeft deze vertaald naar een online omgeving. Tijdens zijn presentatie lichtte hij zes wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes toe die ingezet kunnen worden om een bezoeker of klant te verleiden tot een bepaalde actie.

Principe 1: Sociale bewijskracht: ‘Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.’
Principe 2: Autoriteit: ‘Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.’
Principe 3: Schaarste: ‘Op = op, alleen vandaag geldig, nog maar twee plaatsen beschikbaar.’
Principe 4: Commitment en consistentie:  ‘Laat bezoekers ‘ja’ zeggen op een klein verzoek.’ Je gedrag wordt bepaald door wat je eerder hebt gezegd of gedaan.
Principe 5: Sympathie: ‘Laat zien wie jouw bedrijf leuk vinden.’ Hoe sympathiek is jouw merk?
Principe 6: Wederkerigheid :‘Geef een cadeau, start eerst zelf met geven’. Geef gratis kennis weg.

Lees het whitepaper van Martin van Kranenburg, docent bij Lectric, blogger, spreker, usability, conversie en persuasion exper “De psychologie van het overtuigen” hier.
De psychologie van het online beïnvloeden

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws