Drie gave voorbeelden van hoe ons brein werkt

[photo news:Drie gave voorbeelden van hoe ons brein werkt]

Daan   7-03-2018  

Wat is meer? 1.000.000 of 1 miljoen? Rationeel gezien is het evenveel maar als ons onderbewustzijn moet kiezen, dan zal het kiezen voor 1.000.000. Het is slechts één van de vele voorbeelden die we kennen over het toepassen van neuro-onderzoek op marketing.
Het toepassen van neuro-onderzoek op marketing is een hot topic. Er wordt veel over geschreven en gesproken. Het is ook nog steeds een ver van mijn bed show. Er kleven verkeerde vooroordelen aan als; het is te duur, te ingewikkeld en ik kan er zelf niets mee. Om die vibe te doorbreken delen we onze kennis over het menselijk brein met jullie.
Geen onnodig ingewikkelde termen maar drie gave voorbeelden van alledaagse situaties.

1. Speel in op basisemoties
Ons brein is gevoelig voor emoties. Geef reclame daarom een emotioneel tintje. Als je inspeelt op de drie belangrijkste basisemoties is de doelgroep al snel verkocht. De drie belangrijkste basisemoties zijn:
   1  Ik wil iets leuks meemaken, ik wil bevredigd worden. (Reward) 
   2  Ik ben bang voor dingen, los het simpel voor me op. (Fear) 
   3  Ik doe wat anderen (ook) doen. (Empathy)
Neem als voorbeeld onze trip naar Kopenhagen. We waren op zoek naar een tof hotel en aangezien niemand van ons daar bekend is kwam de organisatie snel uit op Booking.com.

Booking.com toonde het fantastische weer en kwam met een paar hele mooie suggesties (Reward). Als je na wat finetunen een kleine selectie hebt lees je al snel dat er nog maar twee kamers beschikbaar zijn (Fear). We zetten er dus maar een beetje vaart achter. Het laatste zetje dat we nodig hebben krijgt ons onderbewustzijn met de melding “Nog vier anderen bekijken deze kamer”. Het moet dus wel echt een gaaf hotel zijn. Daar willen wij bij horen (Empathy)

2. Prijs je rijk
1.000.000 is meer dan 1 miljoen en “2 halen, 1 betalen” is beter dan “50 procent korting”.
Maar wat is meer? € 15,-, 15 euro of vijftien euro? En wat is de beste deal? 50% extra korting, 3 halen 2 betalen of misschien 33% korting? Onze ratio weet dat het allemaal exact evenveel is, maar ons onderbewustzijn voelt grote verschillen. Hou daar rekening mee als je prijzen afbeeldt.
Bij hoge bedragen moet je precies zijn. Bijvoorbeeld bij de verkoop van een huis. Een huis dat precies € 300.000 waard is, wordt door ons brein als redelijk opmerkelijk gezien en wekt argwaan. Het is vrijwel onmogelijk is dat een huis exact € 300.000 waard is en ons brein ziet dat als een wilde gok. Als het € 294.500 waard is lijkt het alsof het exact berekend of getaxeerd is, het is complexer te begrijpen en dat wekt meer vertrouwen.

Bij weloverwogen aankopen zoals een huis moeten we het bedrag complex maken. Bij kleine impulsaankopen werkt dat net even anders. Ons brein is lui en zoekt graag naar makkelijke beslissingen. Mooie ronde prijzen zijn makkelijk te verwerken en leiden eerder tot impulsaankopen dan complexere bedragen.
De euroknallers van McDonalds kosten 1,- en niet € 1,-. Ons onderbewustzijn associeert het euroteken met prijspijn. We zijn ons daardoor meer bewust van het feit dat we geld uitgeven en gaan minder snel over op de impulsaankoop.

3. Kuddedieren
Mensen zijn kuddedieren. De menselijke neiging om het gedrag en voorkeuren van gelijken te kopiëren is tijdloos en al decennia bekend onder marketeers. Door ons te attenderen op vergelijkbaar gedrag verleiden marketeers ons onderbewustzijn tot een aankoop of handeling. Deze overtuigingtechniek noemen we social proof. Denk bijvoorbeeld aan de vele product ratings, testimonials en statistieken die op veel websites zijn te vinden.
Door onze kennis van het menselijk brein weten we dat ons onderbewustzijn beter reageert op meningen dan op handelingen. We zijn eerder geneigd een boek online te bestellen als 3154 anderen het leuk vinden dan wanneer 3154 anderen het boek hebben gekocht.
Ons brein zoekt een balans tussen de wil om uniek te zijn en de wil om gedrag te kopiëren.

Als al 3154 mensen het boek hebben gekocht kun je moeilijk zeggen dat je uniek bent. Als 3154 mensen het leuk vinden zegt dat nog niet of ze het wel of niet hebben gekocht. Je blijft uniek en hebt volgens 3154 anderen iets leuks gekocht. De perfecte balans.

Wil je naar aanleiding van dit artikel meer weten over neuromarketing en over het vergroten van het effect van je beursdeelnamen? Neem dan contact op met je contactpersoon bij Laarhoven design, wij vertellen je graag meer!

Ron Lubbers, Brand improver  / Contentmarketeer bij LimeSquare brand improvement publiceerde dit artikel

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws