Hey Alexa

[photo news:Hey Alexa]

Daan   11-07-2019  

Hey Alexa, weet jij een lekkere Italiaan?

Deze vraag kun je nu ook in Nederland stellen aan je slimme ‘assistent’. Je hoeft niet online te gaan zoeken. Gewoon praten met je smartphone. En die geeft je dan de gouden tip. De vraag moet je nu nog in het Engels stellen, want deze charmante, interactieve persoonlijke assistente spreekt nog geen Nederlands. Wel Duits, Frans en Japans. Amazon Alexa is verkrijgbaar in 38 landen over de hele wereld, en sinds 1 juni 2019 dus ook officieel in Nederland en België.

Voice technologie is één van de jongste technologieën die inspeelt op een trend in de marketing en communicatie: de groeiende behoefte aan directe voldoening. De technologie wakkert ons ongeduld aan: waarom iets typen, als je het ook kunt zeggen tegen je slimme speaker?

In dit artikel bespreken we technologie, trends en menselijke behoeften. We gaan kort in op de inhoud van de verschillende technologieën, kijken naar het patroon van menselijk gedrag dat ontstaat – de trend – en kijken naar de onderliggende menselijke behoefte die met deze technologie gediend wordt. Wat willen mensen?

Vervolgens passen we de inzichten die dat oplevert toe op beurzen en events. Hoe kunnen kennis van de nieuwste beschikbare technologieën, inzicht in wat er trending is en het doorzien van de onderliggende menselijke behoeften bij beurzen en evenementen in jouw voordeel werken?

Likes, multi-screen apps, crowdshaping | Sharing | Verbondenheid

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, WhatsApp, Snapchat, iMessage: sociale media maken er allemaal gebruik van, de mogelijkheid om elkaars foto’s en posts te liken. Zo’n digitaal schouderklopje is makkelijk te geven: één klik op de virtuele omhooggestoken duim/ het hart / de retweet of de rating knop. Bij een event is het één van de eenvoudigste manieren om bezoekers en potentiele klanten aan je te binden: via een apart kanaal op Instagram, LinkedIn of een event app.

Multi-screen apps worden geactiveerd als drie of meer mensen hun smartphones bij elkaar leggen. Pepsi had opzienbarend veel succes met deze app in hun Let’s Get Together promotie. Ook dit kan je doen als exposant tijdens een event. Je creëert meteen een ludiek moment van verbondenheid: een gedeelde ervaring, met de telefoons op elkaar. Als je vervolgens de gegevens van die personen kunt registreren en er een actie aan kunt koppelen, heb je ook nog een waardevol contact.
https://www.mobilemarketer.com/news/pepsi-ad-uses-3-mobile-screens-at-once/445566/

Een andere technologie die reeds bestaat maar nog nauwelijks wordt ingezet is crowdshaping. Volgens het trendrapport 2019 van Eventbrite zit hier juist de grootste groei in. Crowdshaping is het gebruikmaken van persoonlijke gegevens uit een groep mensen binnen een vastgesteld gebied om een product of dienst dat deze mensen gebruiken vorm te geven en bij te werken – vaak in real time. Oftewel: inzicht verwerven in de resultaten van een dienst of product door het verzamelen van relevante data van de gebruikers. Zo wordt een evenement bijvoorbeeld continu aangepast aan de wensen, interesse en behoefte van de bezoeker.

Beurzen hebben een eigen “plekmoment”: een uitgelezen kans om een eigen community te creëren. In de aanloop naar je evenement kun je een eigen kanaal creëren. Wanneer je kiest voor zo’n eigen kanaal, heb je veel meer controle over de binding met je doelgroep. Je kunt e-mailadressen verzamelen en zo een database opbouwen (uiteraard GDPR proof) of bijvoorbeeld gebruik maken van een community platform.

Analyseer je data om inzicht te krijgen in je doelgroep. De meeste eventprofessionals houden bezoekersaantallen bij. Andere zaken zoals gedrag, interesses en eigenschappen worden echter nauwelijks bekeken. Zonde, want deze data zeggen heel veel over het koopgedrag van je doelgroep. Benieuwd wat je allemaal kunt meten? Denk bijvoorbeeld aan de geografische gegevens van je bezoekers via i-Beacons of sensoren, je ticketverkoop per kanaal, het aantal registraties per categorie en het aantal paginaweergaven van je eventwebsite.

Als je dit op een veilige manier doet, waarbij de privacy van mensen gewaarborgd is, is de kans op succes groot: mensen willen immers delen en zoeken verbinding. Met deze technologieën creëer je netwerken.

Als we het patroon achter deze verschillende technologische toepassingen proberen te ontwaren, dan gaat het steeds om sharing. Dat is de trend. Die is wel afhankelijk van een veilige omgeving, de noodzakelijke infrastructuur (Wi-Fi, stroom) en economische stabiliteit (iedereen een telefoon). De onderliggende behoefte is echter constant: verbondenheid. Mensen zijn sociale wezens. Ze voelen zich graag verbonden met anderen, vormen steeds weer groepen en gemeenschappen en willen erbij horen. Zoek dus naar verbinding met je klanten en tussen klanten onderling, dan volgt de technologie die je daarbij behulpzaam kan zijn vanzelf.

M-commerce, pay apps, cashless betalen | Gemak | Vertrouwen

M-commerce staat voor mobile commerce: kopen via je smartphone. Het lijkt op  e-commerce, alleen hoef je voor een online aankoop niet meer achter je desk- of laptop te kruipen. Je kunt gewoon vanaf je mobiele telefoon aankopen doen. Ruigrok Panel signaleert zowel in 2018 als in 2019 een forse stijging in online shoppen, vooral onder Millenials: 69% shopt minstens eens keer per maand online.

Ook online betalen neemt toe. Betalen via de smartphone voelt steeds veiliger, met name als mensen de betaal app kennen of herkennen. In Nederland steekt iDEAL met kop en schouders uit boven alternatieven als met credit card betalen, PayPal of achteraf betalen.

Wil je dus iets verkopen in de aanloop naar of tijdens je beurs of evenement, zorg dan dat je met een bekende betaal app werkt. En dat deze ter plaatse werkt. Check de Wi-Fi verbinding. In de evenementenindustrie doet ook cashless betalen zijn opmars, maar dan met RFID polsbandjes. Cashless betalen werkt efficiënter en leidt tot een omzetstijging omdat het de drempel om geld uit te geven verlaagt.

Op een beurs of event lopen mensen vaak zonder contant geld rond. Mocht je als exposant iets te verkopen hebben (abonnement, tickets voor een show, iets lekkers bij de koffie) dan biedt zo’n RFID-polsbandje uitkomst: bezoekers kunnen snel en makkelijk kopen.

Deze technologieën zijn gemakkelijk, snel en efficiënt en dat is meteen ook de trend: mensen willen gemak. De behoefte die erachter zit, is de aloude premisse van iedere economie: vertrouwen. Mensen hebben er behoefte aan, andere mensen te kunnen vertrouwen. Alleen zo komt een transactie tot stand. Het succes van de nieuwe betaaltechnologieën is dus afhankelijk van hoe zij omgaan met veiligheid van gegevens, privacy en betrouwbaarheid van het systeem.

Voice technologie, KI , Internet of Things | On demand | Doel treffen

Wij begonnen dit artikel met Alexa: voice technologie die oprukt en de achterliggende trend : mensen zoeken instant voldoening. Marketeers zien de opkomst van voice search en “slimme” apparaten (KI) als de vierde industriële revolutie. Spreken met je telefoon om iets op te zoeken op Internet. In 2020, is de voorspelling dat meer dan 50% van alle Internet zoekopdrachten via voice zal gaan. Daarvoor heb je natuurlijk een speaker nodig. Die krijgt dan een naam, zoals Alexa. Of Siri. Of Google Assistant. Het zijn allemaal IPA’s (interactieve persoonlijke assistenten) die je leven makkelijker maken.

Voice search gaat gepaard met KI (kunstmatige intelligentie) en dingen die via het internet verbonden zijn. Denk aan koelkasten, wasmachines, drogers, TV’s, wekkers maar ook beveiligingssystemen, verlichting, routersystemen, bevochtiging en temperatuurinstallaties. De elektronicawereld heeft de IPA massaal omarmd. Deze apparaten krijgen een geïntegreerde IPA, die al jouw gebruiksgegevens verzamelt en onthoudt en je bedient wanneer je zo nodig hebt. On demand.

Het groeiende ongeduld en de behoefte aan instant voldoening, wordt ook wel aangeduid als het IWWIWWIWI fenomeen: I Want What I Want When I Want It. Iets dat we vooral zien bij Millenials en Digitieners, maar ook bij de Generatie Z en zelfs de Babyboomers. De technologie speelt in op deze behoefte en wakkert hem zelfs aan: hoe sneller wij antwoorden kunnen krijgen, hoe eerder wij die antwoorden ook verwachten.

De onderliggende behoefte is doeltreffendheid: de mens wil resultaat. Dat hij of zij de kortste weg zoekt is niet nieuw. Het is zelfs – in essentie - een basaal overlevingsmechanisme: de prooi raken voordat hij ontsnapt of jou pakt.

AR/VR, real time, live streaming | Content | Authenticiteit

Een technologie die instant voldoening heel makkelijk maakt, is Augmented Reality (AR). Denk aan de Place app van Ikea, waarmee je je huis virtueel  kunt inrichten met Ikea meubels. Naar schatting is 80 tot 90% van de informatie die mensen waarnemen, visueel. Als een beeld meer zegt dan 1000 woorden, biedt AR een complete boekenkast.

Trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk signaleert dat het consumentenvertrouwen in traditionele advertenties en reclame afneemt (zie ook Forbes) en dat adverteerders zich steeds meer richten op content marketing. Video’s, e-books, artikelen, infographics zijn cruciaal om de boodschap van het merk over te brengen.

Er is dus een groeiende vraag naar real time informatie, webvideo’s en videomarketing waarin mensen hun positieve ervaringen delen. De voorspelling is zelfs dat in 2020 80% van het internetverkeer video zal zijn.  De trend is content in plaats van reclame.

De menselijke behoefte die hierachter schuil gaat is authenticiteit. Waarachtigheid. Alweer een oude waarde, in een nieuw jasje. Mensen ervaren user-generated content als drie keer zo authentiek als content die door bedrijven zelf is geproduceerd. Het loont dus om in deze middelen te investeren. Bij een beurs of event een video te laten zien, idealiter niet langer dan 30 seconden zodat het Instagrammable is en liefst verticaal opgenomen zodat mensen hem op hun eigen smartphone kunnen afspelen. Alternatief: een VR bril.

Hoe zet je videomarketing in om meer bezoekers op je evenement te trekken: https://www.eventbrite.nl/blog/videomarketing-ds00/

Devices, touch screens,  micro-momenten| Interactief | Zelf willen ervaren

Steeds meer investeren bedrijven in devices en touch screens om hun producten aan de man te brengen. Dit zijn vaak hele creatieve vertalingen van hun kernboodschap: denk aan de bacteria count van Miele, waarbij de beursbezoeker gescand wordt en vervolgens te horen krijgt hoeveel miljarden bacteriën er wel niet op zijn lichaam meeliften. Dit om te benadrukken hoe Miele hygiëne tot topprioriteit heeft gemaakt. De ervaring van de bacteria count is de openingszet voor een gesprek met de bezoeker, die ondertussen aandacht heeft voor het product.

Een ander mooi voorbeeld:  de oplichtende led lijnen in een auto display van Molex, die de verbondenheid tussen de elektronische componenten weergeven in een high-tech auto. Deze interactieve display, ontwikkeld door Laarhoven design, stelt beursbezoekers zelf in staat om zelf de werking van de verschillende componenten te ervaren.

Internet marketing is steeds meer gericht op zogenaamde micro-momenten. Dit zijn hele korte momenten van interactie. Gemiddeld, onder Millenials, zo’n 150 keer per dag. Bedrijven worden uitgedaagd om in die korte momenten (vaak niet langer dan 30 seconden) de consument te bereiken. Accenture onderscheidt
- I-want-to-know-momenten
- I-want-to-go-momenten
- I-want-to–do-momenten
- I-want-to-buy-momenten

Micro-moment marketing moet dus beknopt, goed getimed, persoonlijk relevant en direct bruikbaar moet zijn. De trend hier is interactie, gericht op actie. En de onderliggende behoefte van de mens is, iets zelf willen ervaren. Op een beurs zijn er talloze technologische toepassingen denkbaar om te voldoen aan deze primaire behoefte van persoonlijke ervaring. Iets aanraken. En dan met eigen ogen kijken wat er gebeurt.

Social media, volgers, stories posten | Digitaal aanwezig | Op de hoogte willen blijven

We brengen uren door op social media: kijken naar berichten, video’s, stories, liken berichten, volgen bekende personen en merken, plaatsen zelf berichten, reageren op berichten, delen berichten van anderen, taggen anderen in berichten, klikken door naar websites. Populaire thema’s zijn kleding, reizen, lifestyle, eten en drinken, gezondheid, beauty, hobby’s, sport, natuur, innovaties.

Als we zelf een Instagram of LinkedIn account hebben en daarop posten, is een belangrijk doel, naast het delen van informatie, het aantal volgers. En zonder LinkedIn profiel kun je met goed fatsoen niet meer solliciteren op een baan.

De trend is dus om digitaal aanwezig te zijn. Een online actor te zijn. En andere online actors te volgen. Hoewel dit op tablets, iPads en smartphones gebeurt, is het in wezen niet anders dan hoe het 2000 jaar geleden gebeurde op de Griekse agora: mensen kwamen naar het plein om elkaar te treffen en het laatste nieuws te horen. De onderliggende menselijke behoefte is dus om op de hoogte te willen blijven.

Ook bij een beurs of evenement kan deze menselijke behoefte aan laatste nieuws gebruikt worden om aandacht te trekken. Actualiteit verbindt mensen, en het weten van het laatste nieuwtje geeft ze een competitief voordeel, net een streepje voor, waardoor mensen zich bijzonder en belangrijk voelen. Geef ze dus het laatste nieuwtje. Breng ze op de hoogte. Maak het exclusief.

Unpluggen, phone stacking, digital detox |  Mindfulness | Regie

We leven in een Connected Society, waarin alles 24/7 draait en er altijd ergens wel iemand online is. Digitieners weten niet beter, en hun (groot)ouders / opvoeders proberen tegen de stroom in te roeien door hun schermtijd te beperken. Ook Millenials en Generatie X, geboren vóór 1989 – de doorbraak van het worldwide web – hebben de verslavende smaak te pakken. Altijd de smartphone bij de hand, want je weet maar nooit wie er belt, mailt, iets post, iets liket, welk nieuwtje of welke aanbieding je misloopt: the fear of missing out (FOMO).

Er is uitgerekend dat de hoeveelheid informatie die mensen tegenwoordig gemiddeld dagelijks tot zich nemen gelijk staat aan de inhoud van 174 kranten! Het grootste deel van deze informatie is gecomprimeerd in beelden.

Permanente feed van informatie en constante connectiviteit leiden echter ook tot concentratieverlies en verminderede prestaties. Het menselijke brein heeft nou eenmaal maar een beperkte bandbreedte, die niets te maken heeft met IQ, opleiding of gezondheid. Alleen al het luisteren naar een menselijke stem kost ongeveer de helft van de bandbreedte van het brein. Zie Nicola Morgan, Brain Bandwidth – the Explanation for Everything.

Steeds meer zien we dan ook manieren om even te unpluggen. Phone stacking: mensen leggen hun telefoons op een stapel aan de kant, zodat ze alle aandacht voor elkaar hebben. De uitdaging is om niet te reageren als je telefoon afgaat of een signaal geeft. Wie als eerste tóch reageert, betaalt de rekening. Wanneer niemand reageert, betaalt iedereen voor zichzelf.

Smartphones vertellen je nu ook hoeveel uren per week je op je scherm hebt gezeten en feliciteren je als het minder wordt. Pokémon Sleep beloont je met extra punten, als je tijdens de nacht niet hebt gespeeld maar gewoon lekker bent gaan slapen. Digitale detox is in!

De trend die we ontwaren is die van mindfulness: met aandacht iets doen, in het hier en nu zijn. Niet steeds weer afgeleid, met elders en straks bezig. De onderliggende behoefte die hier een rol spelt is regie: mensen willen graag zelf de touwtjes in handen houden. De smartphone mag er zijn, maar zij zijn de baas. Een bot is handig, maar moet wel doen wat jij wil. Een wearable geeft je internet aan je pols, maar je kan hem ook afdoen.

Op een beurs of event kan ook die trend in je voordeel werken: creëer een mindful experience , een rustmoment die de overprikkelde beursbezoeker zal bijblijven. Denk aan een rustige plek met gezonde drankjes en hapjes.  Ideaal om de aandacht te focussen en daarmee ruimte voor (op)rechte interesse van de bezoeker te creëren.

Conclusie

Terwijl Alexa ondertussen al tien lekkere Italianen heeft gevonden, en dat binnenkort ook in het Nederlands zal kunnen vertellen, zien we dat de technologische mogelijkheden over elkaar heen buitelen van nieuwigheid. Er is een grote haast om op kop te lopen. De trends van nu zijn: sharing, gemak, on demand en instant bediend willen worden, geloofwaardige content, interactieve gadgets, digitaal aanwezig zijn en mindfulness.

Al zijn dit allemaal trends, zij vormen niet de basis om een goede marketing en communicatiestrategie te bedenken. Daarvoor moet je nog dieper graven, naar de onderliggende menselijke behoeften. Die zijn door de eeuwen heen onveranderd: verbondenheid, vertrouwen, doel willen treffen, authenticiteit, zelf willen ervaren, op de hoogte willen blijven en de regie houden. De kunst is dus – ook op een beurs of event – om de technologie bij de behoefte te zoeken. En niet andersom. Alexa, hoe kan ik mijn klant behagen en niet belagen?








Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws