Tikkie

[photo news:Tikkie]

Daan   25-06-2018  

Je betalings­moment een tikkie sympathieker maken

Niemand houdt van betalen, maar hoe kan je juist dát leuk maken voor de klant? Een frustrerende klantbeleving ombuigen tot een klantenbinder? Zet je betalingsverkeer strategisch in bij je marketing.

Tikkie is een start-up initiatief van ABN AMRO. Inmiddels gebruiken ruim 2 miljoen Nederlanders Tikkie: wekelijks worden er gemiddeld 440.000 betaalverzoeken afgerekend. Tikkie handelt
‘De dialoog tussen bedrijf en consument zal steeds belangrijker worden, ook in het proces rondom de betaling. Want juist bij betalen gaat het om beleving en vertrouwen.
‘Daarnaast gaat het ook bij mobiele betaaldiensten om waarde creëren voor je klant: hoe maak je het een klant zo makkelijk mogelijk om te betalen, bijvoorbeeld om een impulsaankoop te stimuleren? Je kunt zelfs een probleem voor je klant snel en sympathiek oplossen via het kanaal waar de klant zich bevindt.’

Strategisch inzetten
Het ‘gewone’ betalen is van weinig waarde binnen je customer journey. Terwijl een mobiele betaaldienst zoals Tikkie ook heel strategisch kunt inzetten. Met een sympathieke, snelle betaalmogelijkheid maak je de customer journey helemaal af. Dat kan met iets kleins zoals het leuke gifje direct na de betaling: dan komt de klant later graag weer terug bij jouw bedrijf. Het hele plaatje en de positieve klantbeleving is compleet, en de customer journey is voltooid. Tikkie kan de app customizen met logo, bedrijfsnaam en een eigen gifje. Want een app kan niet zonder branding en beleving.

Een aantal innovatieve voorbeelden: ‘Transavia gebruikt Tikkie als pilot bij webcare. Wil een passagier een extra koffer meenemen, dan kan de medewerker in dezelfde dialoog een betaalverzoek sturen. Zo bied je extra service aan je reizigers, en de betaling is direct geregeld.
Yellowbrick-klanten die hun parkeerapp tijdelijk niet kunnen gebruiken, omdat er bijvoorbeeld nog een factuur openstaat. Klanten bellen dan met Yellowbrick, ze ontvangen een Tikkie om hun factuur alsnog te betalen en kunnen weer parkeren. Een ideale manier om van een frustrerend moment toch een positieve klantbeleving te maken.
’ De 'Buik Billen Bonus'-kalender van Appie Today/Albert Heijn scoorde in december flink dankzij de populaire sporthunk Davy. Via WhatsApp kon je chatten met Davy, je gegevens achterlaten en betalen met een Tikkie. Je kreeg dan deze sportieve kalender voor 2018 thuisgestuurd. En de animatie van de vette knipoog van Davy - na de betaling - maakte de customer journey ook hier helemaal af.

En de toekomst?
bestellingen plaatsen op een terras en met een Tikkie betalen. Maar denk ook aan de toepassing in een e-mail of offline. Laat een lezer van een catalogus of tijdschrift een QR-code scannen en zo razendsnel een product bestellen. Dan hoeft diegene de deur niet uit, zijn gegevens niet achter te laten en hij kan supersnel en makkelijk zijn bestelling betalen. Of stel dat een klant onverhoopt een leeg schap aantreft in een winkel, of een ‘’wannahave’’ ziet in een etalage buiten openingstijden: dan kan diegene de QR-code scannen, het artikel direct bestellen, betalen met een Tikkie en klaar!’

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws