Vloggend personeel overtuigt!

[photo news:Vloggend personeel overtuigt!]

Daan   7-06-2018  

Dankzij het socialmedia-succes van o.a. Meester Bart, Tommie in de zorg en Politievlogger Jan-Willem zullen er veel nieuwe professionals opstaan die gaan vloggen. De eerste generatie influencers zijn reeds volwassen geworden: YouTubers als Enzo Knol en NikkieTutorials, en Instagrammers als Negin Mirsalehi en Twan zijn inmiddels wereldberoemd. De tweede generatie staat in de startblokken. Dat zijn geen jongeren die starten door op hun zolderkamer de webcam aan te zetten om een game te doorlopen of een eyeliner aan te brengen. Het zijn professionals die met passie hun beroep laten zien en zo de conversatie over hun vakgebied een publieke plek geven. Al dan niet gestimuleerd door het bedrijf waarvoor ze werken.
Hoe ga je te werk? Zorg voor geloofwaardigheid. Maar hoe echt moet het zijn? En welke kwaliteit en via welke kanalen?

 

Geloofwaardigheid gaat verschil maken
Zeker nu nepnieuws steeds vaker voorkomt, wordt het alleen maar belangrijker geloofwaardig te zijn. Wie of wat de afzender ook is. Een verhaal moet kloppen, echt zijn. Niet voor niets laten organisaties beetje bij beetje de controle los. Omdat het publiek erom vraagt. Omdat het publiek serieus genomen wil worden. Vertel daarom verhalen die niet perfect zijn, omdat niemand perfect is. Met geloofwaardigheid ga je het verschil maken en het publiek aan je binden.

Hoe echt mag het zijn?
Het is begrijpelijk dat organisaties zelf de regie willen houden. Maar de kijkers moeten weten wie de beelden heeft gemaakt en welk belang dat dient. Wees hier als bedrijf dus ook eerlijk over. De millennials en de digital natives van generatie Z hebben feilloos in de gaten of ze gemanipuleerd worden. Een verhaal hoeft er niet perfect uit te zien, als het maar echt is.
Heb je personeelstekort, een imagoprobleem of jongeren als doelgroep? Vloggend personeel overtuigt het allerbeste. Zorg ervoor dat de hoofdpersonen van de eigen werkvloer komen, de onderwerpen waarover ze praten geloofwaardig zijn. Maak stabiele shots en een snelle montage verhogen de kijkbaarheid.
Conclusie: zet je eigen personeel in de hoofdrol, laat hen mee beslissen over de inhoud, maar zorg wel dat de filmpjes er goed uit zien.

Als voorbeeld nemen we Albert Heijn. Nu het aantal jongeren afneemt, verwacht Albert Heijn een tekort aan vakkenvullers en caissières. Dat valt niet mee. Daarom is Albert Heijn op zoek gegaan naar vloggers onder het eigen personeel. Want jongeren zijn lastig te bereiken: van volwassenen nemen ze niets aan en ze zijn mediawijs genoeg om reclames op social te omzeilen. De enige die ze serieus nemen zijn leeftijdgenoten. Daarom vervullen eigen medewerkers de hoofdrol.

Welke contentvorm?
De grote groei van video zit hem vooral in de contentvorm. Waarom? Veel bedrijven hebben moeite om jongeren, millenials of generatie Z te bereiken. Zij begeven zich op Instagram, YouTube en Snapchat. Dit zijn kanalen waar bedrijven doorgaans moeite mee hebben om visuele content te creëren die interactie oplevert, zoals persoonlijke vlogs dat wel kunnen. Dus laat het over aan werknemers zij kunnen dit wel. In de praktijk is dit voor bedrijven moeilijk los te laten.

Vloggen hoeft natuurlijk niet alleen via YouTube, het kan ook op Instagram (vaak bij vloggers even populair). Je kunt je vlogs ook uploaden op Facebook. In dat geval liever niet met een YouTube-filmpje, maar native op Facebook, zoals dat heet. Het promoten van een YouTube-link op Facebook kan namelijk ten koste gaan van het aantal mensen dat de vlog zal zien. Hetzelfde geld voor LinkedIn. Ga aan de slag met een vlog dat op vaste tijdstippen terugkeert. Liefst met een eigen concept. Hou als richtlijn voor vlogs een lengte aan tussen de 2 en de 3 minuten. Maar heb je eenmaal een betrokken publiek, dan mag dat veel langer zijn. Zo’n vlog bestaat meestal wel uit verschillende scenes en wordt ge-ëdit.

Vloggen via stories van Facebook en Instagram bieden een mooie uitkomst voor vloggers! Je kunt er dagelijks vloggen, doordat je een verhaal vertelt dat bestaat uit foto’s en video’s van maximaal 15 seconden. Geen ingewikkelde edits. Je tekent, plakt wat stickers en emoji en gebruikt locatietags en hashtags om door meer mensen gevonden te worden. Geen ondertiteling, maar heel eenvoudig tekst op je video intypen. Let wel: stories zijn vluchtiger en meer geschikt om het ‘achter de schermen’-verhaal te vertellen. Voor een onderwerp waar meer aandacht voor nodig is, kun je beter een video of vlog maken van een aantal minuten.

Maar wat je ook kiest: ga in eerste instantie voor een kanaal en focus je op een doelgroep.

Veel verschil in kwaliteit vlogs
Er zit veel verschil in de kwaliteit van vlogs van professionals. Qua techniek en qua presentatie. Dat zijn skills die niet iedereen allebei bezit. Daarom lieten we dit vroeger graag over aan professionele videomakers. Maar hoe belangrijk is kwaliteit als het gaat om je doelgroep raken? Jonge fans kunnen gerust 20 minuten naar een vlog van Enzo Knol kijken die een supermarkt bezoekt.

Persoonlijke verhalen starten het gesprek. De kwaliteit is niet het belangrijkst als je een gesprek op gang wil brengen. Want met eigen woorden vanuit het personeel, start je het gesprek over hun vakgebied. En vaak met succes! Het zijn niet instellingen of bedrijven die dit voor elkaar krijgen, maar mensen. Daarnaast gaat het om de persoonlijke passie en frequentie waarmee je gaat delen. Dan hoeft dat inhuren van professionals niet meer. Misschien wel om het eerst zelf te leren, maar niet om continu video-content te maken. Met slechts een smartphone kom je al een heel eind. Het is een kwestie van beginnen, volhouden en verbeteren.

Tip: Maak je eigen redactie. Zorg voor redactievergaderingen met vloggers, brainstorm, doe research en zorg voor een planning. Wie verzorgt de opnames, montage en de eindredactie? Zorg dat het professionals blijft, waardoor de filmpjes er strak en flitsend uitzien. Maar kies voor echte personages deze scoren hoger op geloofwaardigheid. Tot slot, meet en evalueer!

Dus van plan om vlogs of stories in te zetten voor je bedrijf?
Ga je ervoor om gevonden te worden, dus voor SEO? Kies dan voor video’s op YouTube die langer houdbaar zijn. Geef met de titel van je video antwoord op de vragen die het meeste gesteld worden in Google.
Ga je liever voor social video en wil je mensen echt raken? Dan kun je je je filmpjes beter uploaden op Facebook, want daar kunnen ze makkelijk gedeeld worden. Kies je voor een hechte band met mensen die jou al kennen? Dan kun je video-series gaan maken op YouTube of stories gaan maken op Instagram. Allemaal wel afhankelijk van waar je doelgroep is.

Een ding is zeker: start zo snel mogelijk!

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws