Waarom als B2B bedrijf een YouTube kanaal starten?

[photo news:Waarom als B2B bedrijf een YouTube kanaal starten?]

Daan   2-05-2018  

Misschien denk je dat je bedrijf geen YouTube - kanaal nodig heeft, want jij zit in B2B. Mis!  Elk bedrijf heeft baat bij een eigen YouTube kanaal. Waarom?  We geven je 5 redenen.

1. Een publiek werven kost tijd
Uiteraard wil je een succesvol kanaal en je wilt echte klanten werven. Dat kost tijd en veel energie. Je moet de juiste toon vinden, de juiste inhoud, de juiste profilering, dat doe je niet op één nacht. Het opbouwen van een trouw publiek kost dan ook tijd. Met een doelstelling van 10.000 abonnees bereik je de magische grens waarop je groei organisch begint te versnellen. De eerste 100 abonnees zijn de moeilijkste, maar laat de oude content online staan want die kan ook voor je toekomstige bezoeker relevant zijn.

Tip: regelmatig uploaden minimaal 1, bij voorkeur 2 keer per week.. Het. De eerste 10.000 het doel.

2. YouTube is vergevingsgezind
In tegenstelling tot een TV - productie is een YouTube filmpje erg goedkoop. Experimenteren is ‘the key’. Neem korte filmpjes op die aansluiten bij je bedrijf, zet ze online en kijk wat er gebeurt. Gebeurt er weinig tot niets? Maak een nieuw filmpje met een andere invalshoek en zet het online. Je kan dit proces eindeloos herhalen tot je de juiste formule hebt gevonden. Verwijder ondertussen je filmpjes vooral niet. Een goed gevuld kanaal oogt mooi en krijgt meer aandacht. Filmpjes die niet of slecht bekeken worden verdwijnen, razendsnel naar de achtergrond. Geen zorgen voor je imago dus.

3. YouTube is de 2de grootste zoekmachine ter wereld
Stop je veel tijd en energie in zoekwoordoptimalisatie (SEO) op Google? Terecht. Het moederbedrijf van YouTube is dan ook de grootste zoekmachine ter wereld. Wat minder mensen weten is dat YouTube zelf de 2de grootste zoekmachine ter wereld is. Lees jij nog een handleiding? Veel mensen zoeken de oplossing voor hun probleem gewoon op YouTube. Lekke band? YouTube heeft de oplossing. Wil je je klanten echt helpen? Dan is nu het moment om hen met een leuk filmpje verder te helpen. Zo komen (potentiële) klanten in aanraking met je merk en expertise. Kans is groot dat ze jou in gedachten houden bij een volgende gelegenheid.

4. Altijd prime-time op je eigen TV – kanaal
Met YouTube bouw je je eigen publiek op. Altijd prime-time en op (zelfs korte) termijn veel goedkoper dan telkens zendtijd te moeten inkopen, rekening te houden met andere adverteerders en beschikbaarheid van deze schaarse en dure tijd. Op je eigen kanaal is er nooit schaarste, de prijs altijd dezelfde en je kijker altijd daar - op het moment dat hij ook echt open staat voor je content (of boodschap).

5. Een extra verdienmodel voor je business
Je kan iets bijverdienen met je YouTube Kanaal. Het is aan te raden niet meteen van dag één je klant lastig te vallen met extra advertenties of banners (die YouTube er zelf opzet als je hiervoor de toestemming geeft), maar je kan er echt wel een aardig centje mee verdienen. Het zou zo maar kunnen dat je uiteindelijk meer gaat verdienen met je filmpjes, dan met je bedrijf. Het geven van online advies of cursussen zijn de voor de hand liggende voorbeelden, maar ook het maken van grappige en leuke filmpjes rond je product kunnen het begin van een (financieel) succesverhaal zijn.

Bron: Qless.be

Wil je op de hoogte blijven?

Laatste nieuws